Віталій Шпак: частка акцизного податку, яка надходить до бюджетів, громад залежить від застосування РРО
Віталій Шпак: частка акцизного податку, яка надходить до бюджетів, громад залежить від застосування РРО
Про це розповів представникам місцевих ЗМІ начальник Головного управління ДПС у Чернівецькій області Віталій Шпак.
За його словами, впродовж 9-ти місяців цього року до бюджетів територіальних громад області надійшло 2 млрд 900 млн грн податків (приріст до минулого року 535,0 млн грн).
Разом з тим, місцеві бюджети постійно відчувають нестачу фінансових ресурсів для виконання своїх функцій та обов‘язків, а відповідно і виникає потреба більш вичерпного аналізу питання сплати податків до місцевих бюджетів та удосконалення системи їх справляння. На думку Віталія Шпака формування значної частини доходів територіальних громад знаходиться у прямій залежності від того, наскільки ефективно обліковані землі та нерухомість – сплата майнових податків. Легалізована виплата заробітної плати – сплата податку на доходи фізичних осіб. Як «фіскалізуються» готівкові кошти при продажі товарів, особливо підакцизних товарів – надходження роздрібного акцизу та частки акцизного податку.
Якщо для вирішення перших двох чинників уже напрацьований перелік заходів, то щодо застосування РРО є ще багато запитань як від податківців так і від споживачів. До прикладу органи місцевого самоврядування нарікають щодо відсутності або зменшення часток акцизного податку з роздрібного продажу пального.
А це якраз і застосування РРО – частки визначаються, виходячи з обсягів реалізованого суб'єктами господарювання роздрібної торгівлі пального на відповідній території. Якщо ж продаж пального здійснюється без застосування РРО чи з його порушеннями то відповідно такі обсяги не відображаються в РРО і інформація в електронному вигляді не попадає до фіскального сервера і відповідно не бере участі у розрахунках сум частки акцизного податку.
Тобто важливо знати – що саме від обсягів реалізації пального через РРО залежить частка акцизного податку, що надходитиме громадам до кінця року. Також, у разі якщо суб’єкт зазначив невірний КОАТУУ при реєстрації РРО; не зазначив код УКТ ЗЕД при продажу пального або зазначив невірний - то будь-яка з цих причин є наслідком зменшення обсягів для розрахунку часток акцизного податку.
Щодо надходжень до бюджетів 5 відсотків від роздрібного продажу підакцизних товарів (алкоголю та тютюну) то для обчислення бази оподаткування теж задіяні суми доходу від продажу проведені через РРО.У разі якщо продавці підакцизної продукції торгують фальсифікатом чи без «фіскалізації» сум то 5 відсотків від продажу не потрапляє в бюджет громади.
Виходом з даної ситуації є максимальний контроль за видачею фіскальних чеків РРО. Це питання номер один – інспектування, як зі сторони податківців так і громадськості та споживачів.
Віталій Шпак наголошує, що ніяким чином не перекладає функції податківців на громадськість, фактичні перевірки податківці проводять, але необхідно консолідувати зусилля проти тих продавців, які обкрадають бюджети громад.
Посадовець закликає усіх буковинців при купівлі пального, алкогольних напоїв, пива та тютюнових виробів вимагати чек РРО на всю суму покупки, а також інформувати податкову службу області про тих продавців, які порушують правила використання РРО.
Надання приміщень в суборенду приватним підприємцем - платником єдиного податку другої групи
В Головному управлінні ДПС у Чернівецькій області роз’яснюють, що п. 291.4 ст. 291 Податкового кодексу України встановлені умови перебування фізичних осіб – підприємців, які застосовують спрощену систему оподаткування, обліку та звітності, у відповідних групах платників єдиного податку.
Відповідно до п.п. 2 п. 291.4 ст. 291 ПКУ до другої групи платників єдиного податку належать ФОП, які здійснюють господарську діяльність з надання послуг, у тому числі побутових, платникам єдиного податку та/або населенню, виробництво та/або продаж товарів, діяльність у сфері ресторанного господарства, за умови, що протягом календарного року відповідають сукупності таких критеріїв:
- не використовують працю найманих осіб або кількість осіб, які перебувають з ними у трудових відносинах, одночасно не перевищує 10 осіб;
- обсяг доходу не перевищує 834 розміри мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня податкового (звітного) року.
Дія п.п. 2 п. 291.4 ст. 291 ПКУ не поширюється на ФОП, які надають посередницькі послуги з купівлі, продажу, оренди та оцінювання нерухомого майна (група 70.31 КВЕД ДК 009:2005), а також здійснюють діяльність з виробництва, постачання, продажу (реалізації) ювелірних та побутових виробів з дорогоцінних металів, дорогоцінного каміння, дорогоцінного каміння органогенного утворення та напівдорогоцінного каміння. Такі ФОП належать виключно до третьої групи платників єдиного податку, якщо відповідають вимогам, встановленим для такої групи.
Пунктом 291.5 ст. 291 ПКУ визначені види діяльності та умови, при яких суб’єкти господарювання не можуть бути платниками єдиного податку.
Зокрема, не можуть бути платниками єдиного податку першої – третьої груп ФОП, які надають в оренду земельні ділянки, загальна площа яких перевищує 0,2 гектара, житлові приміщення та/або їх частини, загальна площа яких перевищує 400 кв. метрів, нежитлові приміщення (споруди, будівлі) та/або їх частини, загальна площа яких перевищує 900 кв. метрів.
Відповідно до КВЕД ДК 009:2010, затвердженого наказом Державного комітету України з питань технічного регулювання та споживчої політики від 11.10.2010 № 457 із змінами, діяльність, пов’язана із наданням в оренду власного чи орендованого нерухомого майна відноситься до групи 68.20.
Таким чином, ФОП, яка надає в суборенду житлові приміщення лише до 400 кв. метрів (включно) та/або нежитлове приміщення до 900 кв. метрів (включно), має право застосовувати другу групу платників єдиного податку за умови здавання таких приміщень в суборенду платникам єдиного податку та/або населенню.
Створено юридичну особу третьої групи єдиного податку - з якої дати вважати платником єдиного податку?
У Головному управлінні ДПС у Чернівецькій області роз’яснюють, що зареєстровані в установленому законом порядку суб’єкти господарювання (новостворені), які протягом 10 днів з дня державної реєстрації подали заяву щодо обрання спрощеної системи оподаткування та ставки єдиного податку, встановленої для третьої групи, яка не передбачає сплату податку на додану вартість, вважаються платниками єдиного податку з дня їх державної реєстрації.
Для зареєстрованих в установленому законом порядку суб’єктів господарювання (новостворених), які протягом 10 календарних днів з дня державної реєстрації подали заяву щодо обрання спрощеної системи оподаткування та ставки єдиного податку, встановленої, зокрема, для третьої групи, перший податковий (звітний) період починається з першого числа місяця, в якому відбулася державна реєстрація.
Запитання щодо внесення змін до облікових даних:
Чи необхідно СГ вносити зміни до облікових даних, якщо відбулось перейменування назви міста, вулиці?
В Головному управлінні ДПС у Чернівецькій області роз’яснюють, у разі перейменування назви міста, вулиці тощо платники податків, відомості про яких:
включаються до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань, повідомляють про зміну зазначених даних до ЄДР та не подають заяви за формами № 1-ОПП (для юридичних осіб та відокремлених підрозділів) та № 5-ОПП (для осіб, які провадять незалежну професійну діяльність) до контролюючих органів за місцезнаходженням/місцем проживання;
не включаються до ЄДР, повинні подати заяву за ф. № 1-ОПП або за ф. № 5-ОПП з інформацією про такі зміни до контролюючого органу за місцезнаходженням/місцем проживання.
Перелік підстав для проведення фактичної перевірки
В Головному управлінні ДПС у Чернівецькій області повідомляють, що фактична перевірка здійснюється без попередження платника податків (особи).
Така перевірка може проводитися на підставі рішення керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу, оформленого наказом, копія якого вручається платнику податків або його уповноваженому представнику, або особам, які фактично проводять розрахункові операції, під розписку до початку проведення такої перевірки, та за наявності хоча б однієї з таких підстав:
- у разі коли за результатами перевірок інших платників податків виявлено факти, які свідчать про можливі порушення платником податків законодавства щодо виробництва та обігу підакцизних товарів, здійснення платником податків розрахункових операцій, ведення касових операцій, наявності патентів, ліцензій та інших документів, контроль за наявністю яких покладено на контролюючі органи, та виникає необхідність перевірки таких фактів;
- у разі наявності або отримання в установленому законодавством порядку інформації від державних органів або органів місцевого самоврядування, яка свідчить про можливі порушення платником податків законодавства, контроль за яким покладено на контролюючі органи, зокрема, щодо здійснення платниками податків розрахункових операцій, ведення касових операцій, наявності патентів, ліцензій, та інших документів, контроль за наявністю яких покладено на контролюючі органи, виробництва та обігу підакцизних товарів;
- письмового звернення покупця (споживача), оформленого відповідно до закону, про порушення платником податків установленого порядку проведення розрахункових операцій, касових операцій, патентування або ліцензування;
- неподання суб’єктом господарювання в установлений законом строк обов’язкової звітності про використання реєстраторів розрахункових операцій та/або програмних реєстраторів розрахункових операцій, розрахункових книжок та книг обліку розрахункових операцій, подання їх із нульовими показниками;
- у разі наявності та/або отримання в установленому законодавством порядку інформації про порушення вимог законодавства в частині виробництва, обліку, зберігання та транспортування спирту, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та цільового використання спирту платниками податків, обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівномірами-лічильниками, а також здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, пального;
- у разі виявлення за результатами попередньої перевірки порушення законодавства з питань, визначених у п.п. 75.1.3 п. 75.1 ст. 75 Податкового кодексу України;
- у разі наявності та/або отримання в установленому законодавством порядку інформації про використання праці найманих осіб без належного оформлення трудових відносин та виплати роботодавцями доходів у вигляді заробітної плати без сплати податків до бюджету, а також здійснення фізичною особою підприємницької діяльності без державної реєстрації.
Тривалість фактичної перевірки не повинна перевищувати 10 діб.