Оцінювання учнів
ОЦІНЮВАННЯ УЧНІВ - окремий вагомий напрям в системі інституційного аудиту, який відображає ефективність ВНУТРІШНЬОЇ СИСТЕМИ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЯКОСТІ ОСВІТИ.
Успішний заклад є успішним лише тому, що він має свій ВЛАСНИЙ СЕКРЕТ УСПІХУ. Це і є система забезпечення якості в закладі освіти. Для того, щоб вона працювала ДІЄВО, ЯКІСНО і РЕЗУЛЬТАТИВНО, треба, щоб злагоджено функціонували усі її елементи, одним із яких є ОЦІНЮВАННЯ ЗДОБУВАЧІВ ОСВІТИ.
Процес ОЦІНЮВАННЯ ДОСЯГНЕНЬ УЧНІВ в умовах ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ суттєво відрізняється від того, яке проводилось в звичайному, очному режимі навчання.
Нерідко виникають питання:
Як провести оцінювання учнів
Як зробити цей процес максимально об'єктивним
Які електронні сервіси для цього використовувати
Давайте разом з'ясовувати
Звичайно, одним із шляхів оптимізації онлайн оцінювання є впровадження ЕЛЕКТРОННИХ ТЕСТІВ - системи завдань, що вимагають стислих однозначних відповідей і передбачають швидке опрацювання результатів, за якими можна якісно оцінити структуру та визначити рівень знань, умінь і навичок школярів.
На сьогодні у мережі Інтернет у вільному доступі існують тестові системи, за допомогою яких можна створити запитання різних типів:
з однією правильною відповіддю;
з кількома правильними відповідями;
тестові завдання логічних пар або встановлення відповідності;
на визначення послідовності;
на визначення істинності та хибності тверджень;
з числовою відповіддю;
з текстовою відповіддю.
Доступними є бібліотеки ГОТОВИХ ЗАПИТАНЬ, які можна додати до власних сесій тестування, змінюючи їх у разі потреби.
Окремі сервісів дають можливість формувати завдання з використанням зображень, аудіо- та відеофрагментів, схем, символів, графіків тощо. Окремі дозволяють:
перемішувати запитання та варіанти відповідей у них;
встановлювати часові обмеження (час на спробу, час відкриття тесту для виконання);
обмежувати кількість спроб, спосіб або час повідомлення результатів тестування.
Тож які програми для створення тестів можна використовувати
Classtime https://www.classtime.com/uk/ – це онлайн сервіс для миттєвих тестів, який не потребує реєстрації учнів, достатньо мати код доступу.
Цікаво, що у Classtime можна організувати співпрацю учнів із залученням методу сторітелінгу. Учитель показує анімовану історію, розвиток якої залежить від відповідей усього класу: чим більше правильних відповідей – тим далі розгортається історія.
Сервіс Plickers https://get.plickers.com/ дозволяє проводити мобільні голосування і фронтальні опитування з вивченого або поточного матеріалу в тестовій формі.
Безкоштовний сервіс Kahoot https://kahoot.com дає можливість будувати діаграми успішності всього класу та зберігати результати кожного учня.
У цій програмі можна робити змагання між учнями. Визначення переможця встановлюється автоматично.
Сервіс Quizzy http://easyquizzy.ru дозволяє швидко створювати і редагувати тести, які можна використовувати для роботи з учнями із застосуванням мобільних пристроїв або стаціонарного комп'ютера (потребує додаткової оплати за використання).
Виставлення оцінки відбувається автоматично на основі системи оцінювання, яку вибрав викладач.
QuizOperator http://quizmaker.nl - безкоштовний електронний інструмент, який дозволяє користувачам створювати та працювати з вікторинами (тестами) за допомогою QR – кодів.
Безкоштовний онлайн сервіс QuizSnack http://www.quizsnack.com призначений для створення швидких опитувань, вікторин і розміщення їх в соціальних мережах, на сторінках сайтів і блогів.
Програма MyTest передбачає створення й проведення комп’ютерного тестування, збір аналізів результатів, виставлення оцінки за вказаною в тесті шкалою. Передбачає 7 різновидів вправ: однозначний вибір, багатозначний вибір, установлення черговості розміщення, установлення відповідності, введення числа з клавіатури, введення тексту з клавіатури, указівка на частину зображення.
Можливість виставляти рівень складності кожного завдання дозволяє розраховувати оцінку, зважаючи на обсяг знань, необхідних для кожного завдання.
Онлайн тести «На Урок» https://naurok.ua/student/tests - сервіс для створення інтерактивних завдання для контролю знань та засвоєння вивченого матеріалу.
У своїй роботі педагоги часто користуються програмами: Excel, PowerPoint, Test-W, Mentimete, Macromedia Flash Professional, створюють тести в Google-формах.
Зрештою, тестові завдання можна використовувати на будь-якому етапі уроку. Та для достовірної діагностики успішності опанування теми радимо доповнювати їх практичними роботами.
Міністерство освіти і науки України спільно із ГО «СМАРТ ОСВІТА» розробило методичні рекомендації для організації дистанційного навчання у школі, де представило різноманітні платформи та інструменти для онлайн навчання https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/metodichni%20recomendazii/2020/metodichni%20recomendazii-dustanciyna%20osvita-2020.pdf
У посібнику описані:
практика та інструменти, спрямовані на формувальне оцінювання та відпрацювання практичних навичок;
інтерактивні сервіси миттєвого опитування;
платформи для цифрової творчості учнів.
Освітні програмні засоби для ФОРМУВАЛЬНОГО ОЦІНЮВАННЯ не стільки оцінюють правильність відповіді з першої спроби, скільки допомагають учневі з’ясувати власні прогалини та зосередитись на корекції. Подібні вправи можна пропонувати для закріплення певних навичок, а також вибірково — для учнів, які потребують додаткової практики.
Зазвичай у таких системах учень має можливість виконати завдання, перевірити правильність, повернутись до опрацювання матеріалу і знову спробувати виконати завдання. Учитель може отримувати або не отримувати дані про ці спроби.
Платформи для створення практичних вправ:
https://goformative.com/ (для надання формувального зворотного зв’язку);
Сайти https://www.studystack.com/ та https://quizlet.com/ дають можливості розробляти різноманітні інтерактивні вправи на основі флеш-карток.
Якщо вчитель та учні практикують використання робочих зошитів, роботу з ними можна перенести в онлайновий режим через сервіси https://www.liveworksheets.com/, https://wizer.me/ та ін.
ІНТЕРАКТИВНІ СЕРВІСИ МИТТЄВОГО ОПИТУВАННЯ в режимі реального часу допомагають з’ясувати рівень оволодіння учнями певною темою.
Популярними сервісами миттєвих опитувань є
https://www.polleverywhere.com/.
ЦИФРОВА ТВОРЧІСТЬ УЧНІВ
https://info.flipgrid.com/ - проста у використанні платформа для обміну відеороликами, яка дозволяє учням і викладачу записувати відеовідповіді від 15 до 90 секунд.
https://www.mindmeister.com/ - це онлайн додаток для складання карт понять, який дозволяє користувачам візуалізувати, ділитися і представляти свої думки;
https://www.storyboardthat.com/ - платформа для створення коміксів;
https://www.blogger.com/ - веб-сервіс для ведення блогу;
https://scratch.mit.edu/ - дозволяє програмувати власні інтерактивні ігри, мультфільми і ділитися ними з іншими учасниками онлайн спільноти;
https://www.canva.com/ - сервіс для графічного дизайну, інфографіки;
https://www.thinglink.com/ - це сервіс, що дозволяє створювати мультимедійні плакати.
https://www.classtools.net - сервіс який дозволяє викладачам і школярам створювати інтерактивні Flash- діаграми, а також безкоштовні освітні ігри.
Зібрані цифрові інструменти та електронні сервіси допоможуть учням продемонструвати засвоєння навчального матеріалу. Педагоги зі свого боку зможуть здійснити оцінювання в умовах дистанційного навчання.
Джерело: УДСЯО в Чернівецькій області